Zorg voor een goede beveiliging van persoonsgegevens tijdens het thuiswerken

 |   |  Share: 

Laat u uw werknemers tijdens de coronacrisis thuiswerken? Zorg dan voor een goede beveiliging van de persoonsgegevens. Cybercriminelen maken gedurende de coronacrisis gebruik van de situatie om via thuiswerkers gevoelige data in handen te krijgen. In dit artikel lichten wij de beveiligingstips van de Autoriteit Persoonsgegevens toe, zodat uw werknemers veilig aan het werk kunnen blijven.


Tip 1: een beveiligde werkomgeving

Zorg dat uw werknemers kunnen inloggen op de server van uw bedrijf, zodat zij uitsluitend in een beveiligde omgeving werken. Geef uw medewerkers bij voorkeur apparatuur in gebruik die u zelf heeft verschaft. Uw werknemers dienen voorzichtig te zijn met het gebruik van cloud-, opslag- of e-maildiensten, zeker als deze gratis worden aangeboden. Deze diensten zijn mogelijk onvoldoende beveiligd. Het verdienmodel achter deze gratis diensten is vaak dat uw gegevens gebruikt worden voor andere doeleinden. Wees altijd extra voorzichtig met bijzondere persoonsgegevens (zoals medische informatie).


Tip 2: bescherming van gevoelig documenten

Vermijd het gebruik van papieren en usb-sticks in verband met diefstal of verlies. Zorg ervoor dat (gevoelige) documenten steeds zoveel mogelijk gescand worden en enkel te raadplegen zijn via de server van uw organisatie. Als u uw werknemers niet via uw server thuis kunt laten werken, zorg er dan voor dat de documenten op de usb-stick verstrekt worden en dat deze versleuteld zijn.


Tip 3: pas op met het gebruik van (video)chatdiensten

Maak gebruik van veilige communicatiemiddelen, zoals de telefoon. Wanneer uw organisatie een mogelijkheid heeft om beveiligd te kunnen videobellen of chatten, dan is dat ook een optie. Heeft u die mogelijkheid niet, maar is het wel noodzakelijk om te kunnen videobellen of chatten? Wees dan voorzichtig en terughoudend met het gebruik van andere mogelijkheden zoals FaceTime, Signal, Skype of Whatsapp. Vraag uw werknemers om zo min mogelijk gevoelige gegevens te bespreken. De Autoriteit Persoonsgegevens adviseert bijvoorbeeld om geen namen te noemen, maar bijvoorbeeld klant-, patiënt- of cliëntnummers te gebruiken. Vraag uw medewerkers daarnaast om regelmatig hun chatgeschiedenis te wissen, te controleren of hun berichten versleuteld worden verzonden en de internetverbinding te beveiligen met een sterk wachtwoord.


Tip 4: Kijk uit voor phishingmails

Gedurende de coronacrisis worden er door cybercriminelen volop phishingmails verzonden. Waarschuw uw werknemer hiervoor. Is de afzender onbekend? Klik dan nooit op links of bijlagen in de e-mails en vul nooit gegevens in. Vraag uw werknemers in dat geval ook om u of uw ICT-afdeling te waarschuwen.

 



Heeft u naar aanleiding van dit artikel een vraag? Stel direct een vraag online...